fbpx
  • 16.6° Lufttemperatur
  • 18.7° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Styrketräningen har gjort mig smärtfri

För några veckor sedan skrev jag om att jag var sugen på att flytta in till gymmet för att stärka upp kroppen igen. Jag har varit i gymmet i dryga fyra veckor nu och visst kan det låta lite, men jag ska berätta en sak för er. Jag fick hjälp med mitt upplägg och har fokuserat mycket på övningar där jag tränar en sida i taget för att få en jämn styrka i min kropp. Under två års tid har jag haft daglig smärta i ryggen och jag har besökt div. olika naprapater, osteopater och sjukgymnaster där jag fått behandling efter behandling. Det jag inte fått är riktlinjer hur jag ska träna och ingen har sett mig göra övningar i gymmet. Dessutom har de flesta menat att det är okej om det gör ont. Jag har dock hela tiden känt att det inte känns okej, jag har påpekat att det känns som jag tränar snett men jag har bara fått svaret att det är ingen fara. Men jag är envis och vägrar acceptera smärtan och tog kontakt med en PT. Nu efter fyra veckors tid tillsammans med en PT och en naprapat som samarbetar är jag smärtfri. Inte dygnet runt men betydligt oftare än tidigare. Jag kan böja mig ner utan att få ont och träningen går bättre och bättre. Marklyft har tidigare varit omöjligt för mig men förra veckan klarade jag av att lyfta stången utan smärta. Alltså var det bra att jag låg på och inte gav upp trots att tre utbildade naprapater menat att det ska göra ont. Jag har tränat utan att det gör ont nu och det har visat sig vara ett bättre alternativ. Jag kan till och med sitta i bilen längre än 30 minuter vilket var nästintill omöjligt innan.

bild-1-november

 

Därför vill jag hylla styrketräningen och fördelen med att jobba förebyggande gällande träning. Med en stark kropp minskar risken för skador. Är konditionsträning något du tycker om att träna kan det vara till stor fördel att kombinera den med styrketräning. Genom att träna styrka kan du till och med bli en bättre simmare/löpare/cyklist osv. Istället för att träna rehab när en skada skett är det bättre och roligare att träna förebyggande för att undvika skador. Sen vill jag verkligen poängtera hur stor effekt det har att ta hjälp av en utbildad tränare för att få så bra resultat av träningen som möjligt – det är värt varenda krona.

Vansbrosimningen

 

[wp-svg-icons icon=”screen” wrap=”i”] [wp-svg-icons icon=”facebook-3″ wrap=”i”] [wp-svg-icons icon=”instagram” wrap=”i”]