fbpx
  • 10.8° Lufttemperatur
  • 16.2° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Race-week!

Det är dags för race-week! Till helgen är det dags för Vansbro Triathlon och flera andra lopp i det avlånga landet. Själv håller jag ställningarna nere i Motala på Långdistans VM men jag måste medge att det svider lite i själen att inte kunna vara med när det är tävling på ”hemmaplan”. Vansbro ligger ju nästgårds (ca 7 mil) från Norhyttan där jag numer bor.

För att lugna nerverna lite så kommer här mina tips inför tävlingsdagen.

Veckan innan tävling brukar vara förknippad med mycket nervositet och därmed en hel del nojande över krämpor och sjukdomar som följer naturligt med att träningen trappas ned. Man får helt enkelt tid att känna efter! Nu ska alla hårda träningspass vara klara. Kvar är bara några få pass med tävlingsfart för att konservera farten i kroppen och få kroppen att vakna till liv, för är det något som man blir av att dra ned på mängden träning så är det att man blir seg, konstigt nog.

Veckan upp till tävling är det viktigt att få ordentligt med sömn samt inte slarva med kosten. Ät tre ordentliga mål mat om dagen och försök att dra ner på fiberintaget och svårsmält mat som rött kött dagarna innan tävling (fungerar för mig iallafall). Kolhydratladdning fungerar sällan bra utan ger bara en uppsvälld, fullproppad och gasig mage till tävlingen.

Viktigt är att fixa i ordning sina tävlingsprylar samt testa dem så att allt är i toppskick. Det viktigaste är väl egentligen att cykeln fungerar som den ska (man brukar sällan ha problem med våtdräkten eller löpskorna:)). Ett bra tips är att skicka in den på service i en bra cykelbutik så att allt blir rätt gjort. Träningshjulen ska bytas ut till ett par lite högre, gjorda i kolfiber, däcken ska bytas, kedjan ska bytas eller rengöras lite extra, ramen ska rengöras, vattenflaskor provas ut och tävlingsdräkt väljas ut.

Det du ska käka under tävlingen ska över och planeras/optimeras. Normalt räknas ca 1 g kolhydrat per kilo kroppsvikt och sedan får man räkna ut hur mycket kolhydrater man får från sportdrycken och vad som toppas med gels, bars etc. Jag brukar försöka få i mig det mesta med sportdrycken och bara toppa med några gels. Finns langning på tävlingen, ska du ha egen privat langning? Vart får langaren stå och dela ut och hur lägger ni upp överlämnandet. Mycket att tänka på med andra ord.

Emma Graaf

Emma har varit tävlingsaktiv inom triathlon sedan sommaren 2009.

Att studera banan är a och o och vad som än händer så är det egentligen upp till tävlanden att kunna banan någotsånär. Kom gärna en dag innan till tävlingsplatsen för att reka banan. Gärna träna på banan men att åka bil på cykelbanan och cykla en tur på löpbanan duger finfint. Om det finns tekniska partier kan det dock vara bra att hoppa ur bilen och testcykla dessa. Simbanan är bra att testa innan loppet för att ta ut navigeringspunkter på fasta land. Bojarna kan nämligen vara svåra att se om det är stökigt i vattnet.

Men gör allt i tid så att du hinner testköra allt innan tävlingsdagen!

Många har kanske en Ironman som huvudmål för sommaren och se då Vansbro Triathlon som genrepet, d.v.s. testa allt du hade tänkt tävla med på din IM, på helgens tävling och utvärdera; fungerade det eller inte? Vad behöver jag tänka på till nästa gång och vad kan jag kanske skippa? Vansbro Triathlon är ju ”bara” en halv ironman till distansen så det kan vara ett ypperligt tillfälle att se hur mycket gas du kan ge i de olika delsträckorna. Dela in loppet i momenten simning, T1, cykling, T2 och löpning så kommer dagen inte att kännas lika lång. Dela sedan upp själva momenten i t.ex. kilometrar eller mil och bocka sedan av varje delsträcka som du klarar, ge dig själv beröm, och beta dig igenom hela loppet. Oftast är det lättare att bara tänka en liten delsträcka än att tänka 1900 meter simning+ 90 km cykel+21,1 km löpning.

Våga satsa och insup atmosfären. Vansbro kommer att bubbla av triathlonanda så försök ta in hejarropen utefter banan och njut av upplevelsen, vad än det må bli för väder;)! Vi utövar ju triathlon för att det är världens roligaste sport! Till alla som ska tävla på lördag vill jag säga STORT lycka till!!! Hoppas att ni får en underbar triathlon-upplevelse i vackra Dalarna!

Hälsningar Emma Graaf


Gästbloggare

Emma Graaf tävlar i en av världens tuffaste konditionsidrotter, triathlon. Favoritdistansen är Ironman som avgörs på 3,86 km simning, 180, 2 km cykling och 42,195 km löpning.

Emma har varit tävlingsaktiv inom triathlon sedan sommaren 2009 och att hon älskar sin sport går inte att ta miste på då ett leende oftast sprider sig över hennes ansikte både under tävling och träning.