fbpx
  • 13.4° Lufttemperatur
  • 16.3° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Kom i gång med rätt målbild

Mannen som gör mig sällskap på bilden heter Edwyn och hade passerat sin 91-årsdag då bilden togs. Han var i oktober med och slog världsrekord på 4×200 m frisim i klassen för lag som har en sammanlagd ålder på minst 360 jordsnurr. Som ung var han löpare och sedan började ett liv som för så många andra var centrerad i familj och karriär. Det egna idrottandet fick ligga i träda. Han började simma som 66-åring och hade alltså simmat tre gånger i veckan under 25 år. Sen slog han till med ett världsrekord.

Jag kan inte föreställa mig hur den är att vara över 90 år gammal: Barnen är på väg att bli dementa, urinvägsinfektioner är vanligare än regnfria novemberdagar och tänderna tål varken hårt bröd eller Rollo-kola. Men jag såg att Edwyn och hans lagkamrater hade kul när de tävlade. En förutsättning för att laget över huvudtaget skulle finnas var i Edwyns fall en förändring. En förändring från icke simtränande till simtränande.

masters
Du kan uppleva olika typer av förändring. Antingen är den någon du kan påverka själv – intern – eller så är det något du inte kan påverka – extern. Dessutom kan den positiv vara eller negativ. Det betyder att det finns fyra typer av förändring: 1) En positiv extern förändring. Praktexemplet är att du efter att ha tagit en lott vinner högvinsten. Beroende på vinstens omfång kan den dig utrymme att åka på semester till Maldiverna eller kanske en årsförbrukning av spiskummin. 2) En negativ extern förändring är ett obehagligt besked. Magnituden kan även här variera från en genetiskt betingad tumör till det mildare gudastraffet att något på din shoppinglista är slut i butiken. 3) En negativ intern förändring däremot kan du påverka. Om du till exempel har lätt att försova dig kan du lägga väckarklockan tre steg från sängen och du vaknar till när du går över det kalla golvet för att trycka på snoozeknappen. Eller du kan undvika dyra administrationsavgifter genom att betala dina räkningar i tid. 4) Det riktigt intressanta är hur man kan utföra en positiv intern förändring som leder till ett önskat resultat. Vad gäller simning finns det hundratals målbilder och två angreppssätt för att uppfylla dem. Dina målbilder är allt från en (subjektivt) snygg strandkropp via ett genomförande av ett häftigt lopp till en respektabel placering i resultatlistan på ditt drömlopp. Till de som gör målbilden till själva målet säger jag som Brasse Brännström i Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter: ”Fel! Fel! Fel!”

Det kan verka rimligt att en platt mage eller en tid under 40 minuter eller vinst i Vansbrosimningen är ett välformulerat mål. Men att sätta mål i from av resultat pekar mot allt vad psykologisk forskning bidrar med. Din syn på vad som är en platt mage kan förändras, du kan bli sjuk på startdagen för Vansbrosimningen eller så kanske Ousama Mellouli (regerande olympiska segraren i öppet vatten) är anmäld just det året som du tänkt vinna. Men vad ska man då göra istället? Jo, istället för att sätta mål i form av resultat så kan du sätta mål i form av beteende. Det kan vara tre simträningar i veckan, inget Facebookande efter 23:00 och att bara äta transfetter eller lösgodis på din egen födelsedag. Det är mål som du själv kan kontrollera och som underlättar att prestera i paritet med de målbilder du har.

Den positiva interna förändringen kan alltså leda till en massa önskade bra upplevelser, men det är likafullt svårt med förändring. Det absolut enklaste är att behålla saker som de alltid varit. Förändring kan vara svår och sätta igång en mängd försvarsmekanismer. Jag ska dela med mig av mina bästa tips för att komma igång med simningen och för att göra den lustfylld.

1) Simma med vänner

Även om det inte finns någon klubb eller något färdigt gäng som simmar strukturerat i just ditt vattenbad så finns det andra sätt att stimulera vanan av simträning med social interaktion. Olof Palme och Harry Schein spelade tennis. Det betydde att de bägge kom överens om tider att träna på. Även om man som i tennis inte absolut behöver en partner som simmare är det en fördel att bilda en allians med en skön filur som man ser fram emot att träffa på badhuset.

2) Håll ordning på dina simprylar

Vig en väska eller innerpåse till en större väska för dina simprylar. Se till att ha minst två simdräkter ifall en av dem inte hunnit bli torr mellan gångerna. Unna dig en dräkt som du är nöjd med. Det ska vara dina färger, ditt material och din passform. Fyll väskan med simglasögon för att kunna simma obehindrat och badmössa för att inte bidra till uppbyggnad av läskiga hårplaneter som svävar runt i frisimmarnas ansiktshöjd i bassängerna. Lägg till tvagningsartiklar och annat som du behöver.

3) Hitta den perfekta tiden

De flesta av städernas badhus har en begränsad yta för simning. På eftermiddagarna brukar det bli tätt på banorna. Simföreningarna brukar ha sin träning och många vill simma efter jobbet men innan kvällsvarden. En långlunch med inbyggd simning kanske går finemang för en och annan.

4) Påverka badet i positiv riktning

Rundsim är ett väldigt ineffektivt sätt att utnyttja bassängyta på. Lägg ner i förslagslådan på badet att ni gärna ser linor mellan alla banor. Hur skulle det se ut om IKEA-parkeringen inte hade några rutor utan folk fick ställa sina bilar hursomhelst?

Du kanske aldrig kommer att slå ett världsrekord. Du kanske inte ens får fira din nittioårsdag. Men det är värt att ge det ett försök. Börja idag.

 

rosen