fbpx
  • 14.5° Lufttemperatur
  • 15.1° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Kickstarta öppet vatten-säsongen med oss!

Är du redo att dra på dig våtdräkten och ge dig ut och simma? Då har vi en spännande nyhet för dig! Tillsammans med Svenska Simförbundet drar vi nämligen igång en träningskampanj, ”Ut och Simma”, för att du ska ta dig ut i öppet vatten.

Kampanjen pågår under fem veckor med start den 17 maj och avslut den 20 juni. Under perioden ska du genomföra ett av Vansbrosimningens lopp, varje vecka. Utmaningen blir större varje vecka genom att distansen som ska simmas blir längre och längre. Distanserna som ska simmas är dessa:

Period 1: 17-23 maj: Simma Vattenprovet – 200m

Period 2: 24-30 maj: Simma Vansbro Kortsim – 1000m

Period 3: 31 maj – 6 juni: Simma Vansbro Halvsim 1500m

Period 4: 7-13 juni: Simma Vansbrosimningen 3000 m

Period 5: 14-20 juni: Simma Vansbro 10K – 10 000m (fördelas upp till tre tillfällen)

Läs mer här!

———————————————————————————————————- 

Safety buoy i lager!

Nu finns vår specialdesignade safety buoy i samarbete med Colting Wetsuits i lager! Säkerhetsbojen SB03 (nu med kurbits) från Colting Wetsuits är speciellt utformad för att ge ökad säkerhet för open water-simmare. Bojen gör dig synlig för båtar, jetskis, kitesurfare eller andra potentiella mänskliga faror när du simmar.

  • Säkerhetsbojen är utrustad med en visselpipa i händelse av en nödsituation när du behöver locka på uppmärksamhet.
  • Den extra separata luftkammaren är vattentät där du kan förvara mindre föremål som exempelvis nycklar, energikakor eller plånbok.

Till webbshopen 

————————————————————————————————————

Starta simma-ute säsongen med dessa tips:

För er som har ett stort socialt nätverk börjar säkert ert flöde just nu att fyllas av inlägg från dem som trotsar det kyliga vårvädret och ger sig ut på årets första träningspass i öppet vatten. Man kan väl inte ens med bästa vilja påstå att våra svenska vatten erbjuder några inbjudande temperaturer för tillfället. Det är nog tveksamt att man kan hitta tvåsiffriga vattentemperaturer någonstans i vårt avlånga land.

MEN det går faktiskt alldeles utmärkt att simträna i kyligare vårvatten, om än korta pass, om man bara ser till att ha rätt utrustning på sig.
Förutom en riktig våtdräkt för simning och triathlon, som vår T04 så behöver man också en rejäl ”mössa” på sig. Och precis som på land så gäller lager-på-lager-principen när man simmar i kallt vatten, avseende huvudbonader. Närmast huvudet ska man ha en vanlig badmössa på sig. Och utanpå den så bör man ha ett förstärkningsplagg av neopren. Kolla gärna in vår Swimcap Neo eller som alternativ, ett pannband av neopren som Headband HB03. Håller man huvudet så varmt som det bara går så blir öppet vatten-upplevelsen betydligt bättre.

Självklart ska man alltid ha bra simglasögon när man simmar i öppet vatten, oavsett om det är varmt eller kallt utomhus. Min egen favorit är Goggles OW som ser till att navigeringen går betydligt bättre än om sikten är kompromissad.

Om man väntar in den riktiga sommaren och hellre vill lyfta simformen i bassängen så skulle jag vilja tipsa om att träna en del med dolme och paddlar. Dolmen ger en flytkraft som efterliknar våtdräktens egenskaper och paddlarna ger fin styrketräning till överkroppen och simmusklerna.

Vill man ha ett tips på en bra serie att köra med paddlar och dolme så kommer ett förslag här:
-20×50 frisim med 10 sek vila mellan varje intervall. Sträva efter jämn hög fart med bästa snitttid.
-20×25 frisim därefter. 15 sek vila mellan varje. Simma omväxlande en intervall lugnt och en intervall med högsta fart.

Jonas Colting, Colting Wetsuits