fbpx
  • 17.7° Lufttemperatur
  • 18.7° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Carina har CHraften!

Det är en speciell och beundransvärd syn att se Carina A Hammarstrand i sitt esse under simmarhelgen i Vansbro. Det som för många är slutpunkt på loppet när målportalen tornar upp sig, är som halvtidsvila för Carina. Hon hinner knappt kliva upp på målbryggan och pusta ut innan det är dags att ta sig tillbaka till startområdet för nästa lopp. På tre dagar simmar Carina nämligen fem lopp! Hon har räknat ut att hon har gått i mål 72 gånger i Vansbros lopp! Totalt har det blivit imponerande 21 klassiker, 18 Tjejklassiker och 9 Halvklassiker genom åren.

Hälsoutveckling för individ och grupp

När hon inte jagar klassiker, driver hon egna företaget Physiochraft utanför Ängelholm. Idén bakom Physiochraft är att få ett helhetsgrepp om träning och hälsa. Utgångspunkten är att göra en funktionsbedömning, för att ta reda på aktuell kondition, styrka och rörlighet. Tillsammans med kunden sätts sedan mål upp som stämmer överens med motivation och livsstil.

Något som blir en allt vanligare syn i våra gym och träningshallar är gruppträning. Det finns flera studier som också visar att du tränar mer effektivt om du motionerar ihop med någon.

– Gruppkänsla är en viktig del som kan uppnås på olika sätt. Min erfarenhet är att det krävs mer motivation och ofta väldigt tydliga mål för att genomföra träning helt på egen hand, menar Carina som är legitimerad sjukgymnast och fysioterapeut sedan 1989.

Träningen blir av

Ett vanligt argument till att träna tillsammans i par eller grupp är just att motivationen ökar.

– Att träna tillsammans ger färre möjligheter att smita undan, chansen är större att träningen blir av. Att vara en del av något tror jag är viktigt för människan generellt, vi är till stor del beroende av flocken. Stöttning av varandra är en del i gruppdynamiken. Det är även viktigt att dela erfarenheter, att man får bekräftat att man inte är ensam om att känna vissa saker, t.ex. att träningen är tuff, säger Carina.

Upplägget för gruppträningar hos Physiochraft beror naturligtvis på vilka som deltar. När det är öppna grupper blir det ofta ett baspass, där det är lätt för många att göra rätt. Vet Carina vilken nivå gruppen befinner sig på blir det mer individanpassat.

– Jag tycker om att jobba med små grupper som har ett gemensamt mål. Det är lätt att peppa och motivera när det finns en deadline. Jag jobbar även med grupper där målet är livsstilsförändring och där jag kanske måste motivera någon som aldrig har tränat som tycker att det är jobbigt, men måste av hälsoskäl.

Balans i träning, kost och vila

Träningsformen som passar bra i grupp är bland annat cirkelträning, eftersom man kan utgå från sig själv när det kommer till vikter och utgångsställningar, även om alla gör samma övningar. För grupper som tränar specifikt för klassikerloppen blir det mycket bålstabilitet på programmet.

– Jag försöker motivera till att våga bli trött, tänja på sina gränser men ändå tänka ”service och underhåll”. Det behövs balans i träning, kost och vila. Glöm inte att vilan bygger upp!


Carina HammarstrandOm Carina

Gör: Leg. fysioterapeut, hälsopedagog och motionsinspiratör. Driver företaget Physiochraft.
Ålder: 53 år
Bor:
Ängelholm
Bakgrund: Ortopedisk medicin och rehabilitering, stressrelaterad smärta och hälsoutveckling med livsstilsförändringar
Fritidsintressen: vara ute i naturen, lyssna och titta på fåglar
Följ Carina på: Facebook, Instagram, Youtube.

 


 
Vansbrosimningen