fbpx
  • 13.6° Lufttemperatur
  • 15.1° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Antons tips: bli vän med vattnet

Att Anton Björck-Teuscher simmar bra i Vansbro är lika säkert som att Vanån är medströms och att Vansbrosimningens klassiska startbro är blå. I somras vann han herrklassen av Vansbro Halvsim och Kortsim och simmade in på en tredje plats i Vansbrosimningen.

Efter att de nio deltävlingarna i HEAD Open Water Trophy simmats färdigt i augusti så stod det klart att Anton Björck-Teuscher åter stod som segrare med 86 poäng:

— Tack så mycket för gratulationen! Att vinna HOWT känns väldigt bra och det var mitt mål med årets säsong! Det var riktigt jämt inför sista deltävlingen och jag lyckades knipa segern med bara två poängs marginal. Jag är mest nöjd över att jag orkade genomföra alla tävlingar i HOWT på ett bra sätt utifrån min bästa förmåga, det var några tuffa tävlingar mot slutet men jag kämpade på och lyckades hålla undan.

När soltimmarna blir färre och när vattentemperaturen sjunker brukar de flesta hänga in våtdräkten i garderoben för att plocka fram den igen någon gång i vår. För en öppet vattensimmare som Anton är det viktigt att hålla igång träningen i bassäng även under hösten och vintern:

— Som öppet vatten simmare har jag kombinerat träning och studier i Göteborg och det gör att jag simmar mellan sex till åtta tvåtimmarspass i veckan beroende på trycket i skolan. Det är även fyra landstyrkepass på ca 30 minuter utöver det. Men kommande år har jag tankar på att genomföra en klassiker så jag kommer troligtvis inte lägga lika mycket tid på simträningen.

Den 1 oktober öppnar Vansbrosimningen upp anmälan för samtliga lopp 2017 och vi ber därför Anton om hans bästa tips för nybörjaren såväl som den erfarna simmaren:

—  Bästa tipset till nybörjaren är att bli vän med vattnet, att veta att man är i ett annat element, vattenvanan kommer med tiden och med regelbunden träning i vatten.
Bästa tipset till den erfarna simmaren är att köra specifika serier där man kan klocka sig själv och hålla en jämn hög fart utan vila för mycket. Detta för att utmana sig själv och höja sin syratröskel och kunna simma i ett snabbare tempo och känna av när man närmar sig syratröskeln. Exempel på serie är 15×100 eller 8×200.