fbpx
  • 20.4° Lufttemperatur
  • 16.9° Västerdalälven
  • 17.1° Vanån

Vatten över huvudet?

Överlycklig! Kommer till jobbet i Forsmark och får se att snön ligger på backen. Minusgrader ute och jag ser fram emot en härlig träningsvecka. Jobbar för tillfället borta i veckorna och gjort detta i snart två års tid. Kör då som ett litet träningsläger, då det inte finns så mycket att göra här ute i skogen vid sidan om jobbet. Förändringar kommer dock ske snart då jag byter arbetsgivare i december som innebär mer jobb och träning på hemmaplan i Borlänge och Falun. Jag är en riktig vintermänniska och älskar allt som har med kyla och snö att göra. Kanske därför som jag älskar just längdskidåkning så mycket. Ser fram emot säsongen som kommer och hoppas innerligt att vi får mycket bättre förhållanden än vad vi hade förra säsongen. Tänker då först och främst på Vasaloppets vecka där vi fick prova på att åka vattenskidor allihop. Kan för övrigt också nämna att det var då jag gjorde min första riktiga krasch på längdskidorna, i den värsta och snabbaste av backarna efter Evertsberg. Stod på huvudet ordentligt efter att ha korsat skidorna och lyckades skrapa ansiktet mot sockersnön. Så kan det gå när man är sliten och trött efter en sådär 48 km skidåkning i snöstorm, plask och allt vad vädret bjöd på. Kan även här passa på att be om ursäkt till dig som jag lyckades köra omkull i samband med den kraschen.

BloggMin träning just nu och till större del av planeringen är såklart mot Vasaloppet Öppet spår söndag 2016. Ni kommer till en början att få läsa en hel del om längdskidåkning. Jag kommer att berätta lite smått hur jag gör och går till väga för att nå målet i Mora. Skulle jag dela med mig av mina erfarenheter vad gäller en Svensk Klassiker skulle jag behöva skriva en bok. Därför gör jag ett försök till att dela upp det och hålla mig till den aktuella sporten som ska avverkas. Med det menar jag inte att du helt ska sluta simträna nu och bara åka skidor. Det bästa är att variera sin träning. Mindre skaderisk då.

Har redan fått en del frågor på min instagram (livsstilmedhansson) om jag kan dela med mig av olika träningsupplägg och kanske ge tips på någon alternativ träning till längdskidåkning. Då man kanske inte har tillgång till rullskidor, stakmaskin eller snö att åka längdskidor på. Till er kan jag då ge tipset att köra löpträning och kanske löpning med stavar för att få igång armarna. Prova på ”älglufs” i några längre backar. Variera distanserna och tiden man tränar, försök hålla helgerna öppna till de längre kvalitetspassen om man känner att vardagarna är fullbokade. Man behöver inte göra det mer avancerat än så. Jag till exempel har som mål att träna fem timmar per vecka. Allt över ser jag som ett plus.

Då ska jag avsluta med att berätta om min stora utmaning för 2016. En utmaning som jag kommer behöva mycket hjälp och stöd med.

Blogg

Det är jag mitt i bilden med vita mössan.

Då ska jag avsluta med att berätta om min stora utmaning för 2016. En utmaning som jag kommer behöva mycket hjälp och stöd med. Varje litet tips jag får kommer jag ta till mig och tänka på. Jag ska nämligen göra alla loppen under Vansbrosimningens vecka. Detta innebär att jag kommer börja med Vansbro Triathlon för att sedan följa upp med Vansbro Bianchi 120, Vansbro Swimrun, Vansbro Halvsim, Vansbro Öppen Älv, Vansbrosimningen och avslutningsvis Vansbro Kortsim. Kan jag ha tagit mig vatten över huvudet? Har aldrig provat på triathlon till exempel och aldrig ett swimrun. Ingenting är väl omöjligt?

 

 

 

Christoffer Hansson