fbpx
  • 5.6° Lufttemperatur
  • 13.6° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Vasaloppet eller simträning?

Många kör längdskidor just nu och jag tänkte också göra det i år, men istället har jag valt att lägga lite mer tid i bassängen. Skall jag köra triathlon en säsong till måste jag fokusera mer på det. Det är ju en del i utmaningen, att kunna fokusera på en sak! Det finns ju så många roliga lopp att köra och så många val… och vänner som man kan haka på. Men ”nej tack” blir mitt svar till alla frestelser framöver.

Men hur kan man vilja simma hela tiden då?! Glo på kakel… så tråkigt! Jo, det är sant, men ibland har man träningsvänner och en tränare som gör passen lite roligare, även om passen i sig kan var rena sömnpillret. Vad sägs om en serie på 2000 m fr – 1000 m arm – 500 m arm… detta var en del av simpasset från förra veckan. Jag hade DÖTT om jag skulle ha simmat det på egen hand. Men nu var vi några stycken och DSA, Dala Sports Academy, gör just detta – passen blir lättare!

Sen finns det några andra delar som jag värdesätter i simträningen. Benspark! Jag måste få simma en del benspark för att hålla min simform och mitt vattenläge bra. Små, snabba kickar både med platta och utan platta. Ibland med miniplattan (se video).

Sedan har vi ”enarm”, för att både jobba med rotationen och styrkan i draget. Viktigt att man känner hur man glider genom vattnet och nära ytan där våra kroppar är snabbare!

En till detalj som jag tycker om är att göra bra vändningar, ja – varför?! Simmar man i öppet vatten så behöver man ju inte vända. Nej, så är det, men oj vad mycket roligare ett 5000 m pass blir om du kan voltvända. Det är värt att lära sig det!

Lycka till alla ni som ger er ut ”i fäders spår”, alla vi andra simmar lite extra!

Vansbrosimningen