fbpx
  • 5.6° Lufttemperatur
  • 13.6° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Upplev fördelarna med energimat!

För dig som tränar inför de olika grenarna i klassikern handlar det ofta om länga träningspass i bassängen, på cykeln eller i spåret. Många är vi som har tagit helt slut på ett längre träningspass och önskat att vi hade haft något litet att äta med oss.

De allra flesta är väldigt noggranna med energitillförsel under långloppen men slarvar med detta under de långa träningspassen. Passa på att testa energimat under dina träningspass så lär du dig mer om din energiförbrukning och kan prestera bättre både under träning och klassikerlopp.

Ska du vara träningsaktiv i mer än 45 minuter intensivt så bör du fylla på med energi under passet. Gör du det undviker du att bryta ner kroppen för mycket och det går snabbare att återhämta dig till nästa pass, och du kan då träna hårdare och därmed öka dina prestationer. Du får dessutom roligare träning om du är pigg i kroppen. Sportdryck är det bästa, smidigaste sättet att fylla på med. Ska du vara ute uppemot 1,5 timme eller längre så är energikaka eller Gel en stark rekommendation!

Må bättre och ha roligare – Sköt kosten och energiintaget!

Läs mer om energimat på:

Teamsportiaonline