fbpx
  • 20.4° Lufttemperatur
  • 16.9° Västerdalälven
  • 17.1° Vanån

Triathlon – Vilken utrustning behöver jag?

I samarbete med MultiTriathlon

För att genomföra en triathlontävling behövs en del utrustning för respektive moment: simning, cykling och löpning. Hur mycket utrustning och vilken nivå du väljer att lägga den på är upp till plånbok och ambitionsnivå. En triathlondräkt är inget måste men kan vara skönt att ha. Den gör att du får lite vaddering till cyklingen, men inte så pass mycket att den hindrar din löpning. Ett plus är också att du har ryggfickor för energibars/gels, och köper du en dräkt i rätt storlek kommer du att känna dig snabb som en vessla då du inte störs av vindfångande plagg. Långa eller korta ärmar på dräkten är en smaksak, men tänk på att långa ärmar ger solskydd i varma lopp och lite mer värme i kalla.

SIMNING

Våtdräkt

För triathlontävlingar är en simdräkt att rekommendera. Den har ett något tunnare material än t.ex. en dyk/surfdräkt, men eftersom du rör dig konstant kommer du hålla dig varm ändå, även i kallare vatten. Simdräkten har även flytelement och är oftast ledade runt axlar/ben för bästa rörlighet.

Simglasögon

I en triathlontävling är det vanligtvis crawl som gäller och då behöver du ett par bra simglasögon. Det finns glasögon anpassade för öppet vatten (oftast lite större) men välj de du själv tycker sitter bekvämt och som absolut inte läcker in vatten.

Simmössa

Simmössa får du vanligen på tävlingen, men det kan vara bra att ha en extra för träningspass eller mindre tävlingar där det inte ingår. Är du frusen av dig så välj en tjockare variant eller till och med en neoprenhuva.

CYKLING

Cykel

För ett triathlonlopp bör du ha en tempocykel eller racer (landsvägscykel). Tempocykel är att föredra då den förutom aerodynamiska fördelar, gör att du inte tar ut kroppen lika mycket som på en racer. Den bör ha 20-22 växlar och däck avsedda för landsväg. Digitala växlar och/eller skivbromsar är bra, men det är kostsamma komponenter som du troligen inte blir snabbare av. Det viktiga är att cykeln är servad, däcken pumpade och att cykeln är inställd efter just din kropp (bikefit).

Cykelhjälm

Den vanligaste och elakaste motståndaren i cykling är alltid motvinden. Med en bra hjälm kan du minska det luftmotstånd du själv skapar, och du bör därför satsa på en modern hjälm med någon form av aerodynamisk funktion och undvika hjälmar med stora öppna ytor som fångar upp vinden.

Cykelskor

Du kan ha vanliga pedaler och cykla med de skor du har tänkt löpa i, men fördelen med cykelskor och anpassade pedaler är att du får en bättre kraftfördelning och kan spara benen till löpningen. Du sitter även fast i pedalen och riskerar inte att tappa fästet i t.ex. regn.

Cykelglasögon

Ett par sköna cykelglasögon är ovärderliga i blåst. Välj gärna ett par med polariserad lins eller någon annan lins med bra färgkontraster, t.e.x. Oakley Prizm Road.

LÖPNING

Du har redan simmat, cyklat och ska nu springa med trötta ben, då kan ett par stabila och väldämpade skor från t.ex. Hoka One One eller ON vara en bra idé. Det finns speciella skor för triathlon men skippa dessa. Välj istället skor som du tycker är sköna och som du trivs med att springa i. Tunga eller instabila skor kan vara förödande då trötta ben inte är lika fina i löpsteget. Ett tips är också att byta till ett par fräscha strumpor inför löpningen. Ska du t.ex. genomföra Ironman har du ett helt Marathon framför dig, och du skulle väl inte påbörja ett sådant lopp i svettiga och smutsiga sockor?

Sammanfattad utrustningslista:

  • Triathlondräkt (lång eller kort ärm efter preferens)
  • Våtdräkt (simdräkt)
  • Simglasögon
  • Simmössa
  • Cykel (Tempo eller racer)
  • Cykelhjälm
  • Cykelskor med tillhörande pedaler
  • Cykelglasögon (kan även bäras under löpningen)
  • Löparskor

Klicka här för att komma till MultiTriathlon > Utrustning