Träningstips

TYR Sverige

Bli en bättre simmare!

Simma med växlar

Mikael Rosén, är personlig tränare, förbundskapten för svenska landslaget i öppet vatten och har tre segrar i Vansbrosimningen. Simning i öppet vatten är annorlunda än simning i bassäng. Sikten och temperaturen skiljer sig åt och det är viktigt att testa att simma i öppet vatten för att vänja sig vid förhållanden.  Det är därför bra att simträna med olika farter, eftersom du samsas om vattenutrymmet med några fler. Lägg upp ditt pass med intervaller som innehåller olika farter (växlar).

Simma med växlar


Glen Christiansen”9 veckor till framgång”

Glen Christiansen, är masterstränare och före detta OS-simmare delar med sig av träningsprogram för både nybörjaren och den mer erfarna enligt metoden ”Nio veckor till framgång”. Metoden gör din träning mer effektiv. Alla träningspass är nio veckor långa och innehåller tre olika veckopass. Huvudfokus varierar mellan kondition, fart och teknik.

 Nybörjare  Erfaren  Proffs


Anders Olsson”Järnmannens utmaning”

Anders Olsson, är flerfaldig Paralympics- och VM-medaljör och har tagit fram träningsprogrammet för dig som redan är en van simmare och simmar mycket och har målet att tävla i öppet vatten.

Program


Övningar stabilitet

Övningar på land

Simning är en gren som kräver god bålstabilitet för att orka hålla rätt position i vattnet. Grunden kan du med enkla medel lägga på land med ingen eller knapp utrustning utöver din egen kropp.

 Övningar