fbpx
  • 20.4° Lufttemperatur
  • 16.9° Västerdalälven
  • 17.1° Vanån

Så tränar du för Öppet Vatten!

Nu är det snart Öppet Vatten säsong igen. Du har väl skött simträningen under vintersäsongen? Det är snart dags att börja simma utomhus och våra experter delar med sig av sina bästa erfarenheter. Här följer ett par tips från en av Sveriges mest erfarna simtränare och tillika Lisa Nordéns coach Fredrik “Coach Ludde” Lundin och Patrik Nilsson som är snabbast i Sverige på triathlondistansen IronMan.

1. Träna i grupp

Eftersom du i en öppet vatten simtävling kommer att samsas om utrymmet med många andra simmare är det viktigt att har tränat på och är beredd att simma nära andra simmare och få en knuff eller att någon simmar på (eller t o m över) dig. Om du tränar i grupp kommer du bli lugnare och inte stressa upp dig vid tävlingssituationen. Ett enkelt tips teknikmässigt är att ta lite kortare armtag och ha lite högre frekvens i öppet vatten lopp – då är det inte lika jobbigt om någon simmar in i dig och du tappar inte helt rytmen.

2. Träna med våtdräkt

Alltför många har inte testat sin våtdräkt tillräckligt innan de ska tävla i den. Se till att träna många gånger med våtdräkten så att du är komfortabel i den och att du kan röra dig lätt och ledigt i den. Många har till att börja med svårt att andas för att de tycker våtdräkten sitter för tight – se till att ha en storlek som är bekväm. Välj dessutom en våtdräkt som passar din förmåga – ska du simma fort eller är det viktigare att du får så mycket flytförmåga som möjligt?

3. Träna i öppet vatten

Du kommer ju att simma loppet i öppet vatten, och då ska du ju såklart även träna i öppet vatten. Det är annorlunda att simma i öppet vatten jämfört med bassäng, ex vis är ju sättet man navigerar på helt annorlunda. I en bassäng har du streck på botten du kan följa – kör du i öppet vatten måste du titta upp ofta för att hålla koll på så att du simmar rakt.

Dessutom är det normalt kallt i svenska öppet vatten lopp – du bör vänja dig vid att simma i kyligare vatten.

Coach Luddes tips är att du åtminstone kör 1-2 ggr per vecka i öppet vatten de sista 5 veckorna innan du ska tävla.

4. Allt ovan samtidigt

Det smartaste är såklart om du simmar i grupp, i öppet vatten, med våtdräkt. Då slår du tre flugor i en smäll – du får bra övning med att simma i en tävlingsliknande situation, med din våtdräkt och du övar sikt och annat som är annorlunda med öppet vatten.

Vill du veta mer om träning inför öppet vatten – här finns en kort film som beskriver det med tips från Coach Ludde och Patrik Nilsson.