fbpx
  • 5.6° Lufttemperatur
  • 13.6° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Så tar du personligt världsrekord

Text: Theres Broberg, Omslagsfoto: Thérèse Korning

Hur motiverar man sig själv till exempelvis träning i en tid av hemmakontor, social distansering och oändligt långa kvällar i soffan? Vi frågade En Svensk Klassiker-ambassadören och motivationsgurun, Stephan Wilson.

Vid det här laget känner nog de flesta klassikerutövare till Stephan Wilson, den tv-producerande tvåbarnspappan och maken som försöker ta svart bälte i hälsa. Stephan påbörjade sin klassikerresa 2015 då han tog sig an Vasaloppet i tv-serien ”Stephan på glid” och fortsatte två år senare med ”Stephans klassiker”. Sedan dess har det flutit mycket vatten under broarna och i somras slutförde Stephan En Svensk Klassiker för tredje gången.

Under hösten har vi kunnat följa Stephan i tv-serien Min Klassiker där han tillsammans med skidåkaren Johan Olsson och triathleten Annie Thorén coachat fyra studenter på väg mot sin första klassiker. Programmet spelades in under 2020 och på grund av pandemin var det endast Vasaloppet som deltagarna kunde delta i på plats, resterande grenar genomfördes via loppens virtuella varianter.

– Pandemin har slagit hårt mot kultur- och mediebranschen men vi har försökt att tänka utanför boxen och bibehålla en positiv inställning. Det kommer man långt med, säger Stephan.

Just förmågan att ha en positiv inställning och hålla motivationen uppe är något som i princip blivit synonymt med Stephans namn. Tidigt under Stephans hälsoresa hörde vi honom mynta uttrycket ”personligt världsrekord”.

–  Jag tävlar mot ingen annan än mig själv, men jag älskar att slå mig själv. Det finns en stor fördel med att vara en så usel skidåkare, simmare och cyklist som jag var i startskedet – det är att man har så stor utvecklingspotential. Jag firar gärna mina framsteg och personliga rekord. Varför inte ta dessa på största allvar – därav uttrycket personliga världsrekord. Idag är jag, vid 41 års ålder, i bättre form än jag var som 20-åring och det är en härlig känsla att se att man fortfarande kan utvecklas, berättar Stephan.

Stephan Wilson på Vansbrosimningen 2017. Foto: Mickan Palmqvist

Motivationsresan

Stephan släppte nyligen en bok som handlar om hur man tar kontroll över sin hälsa och genomför en livsstilsförändring som man faktiskt kan hålla fast vid. Boken heter Motivationsresan.

– Det finns en uppsjö med träningsböcker därute – varför en till kanske någon tänker. Jag ville skriva en bok där fokus inte är på en massa övningar, utan mer på knoppen än kroppen. Jag ville testa om det gick att skriva ner ett ”recept” med ingredienser till hur man blir starkare och friskare, hur man hittar glädje och lust och hur man övervinner rädslor och hinder. Jag saknade en sådan bok i min bokhylla, nu finns den!

2020 har varit ett kämpigt år och just träningen är något som blivit lidande för många, hur har din träning sett ut under året?

– Jag har faktiskt haft massor av motivation och lyckats bibehålla träningen. Jag har blivit stammis på utegymmet och löprundorna har varierats med löppass med stavar med mera.

Hur har du lyckats hålla träningsmotivationen uppe?

– För mig är motivation lika viktigt som mat och vatten. Motivation för mig är inte bara kopplat till något lustfyllt, det är nyttigt och viktigt, men även krävande och jobbigt. Motivation sitter snarare i knoppen än kroppen. Med tiden har jag lärt mig hitta flera drivkrafter och motivatorer så för mig är den biten rätt simpel. Att träna är numera lika naturligt som att borsta tänderna för mig. Men med det sagt så har jag också en väldigt tillåtande syn på träning. All träning räknas, även en rask promenad på tio minuter eller några solhälsningar på yogamattan.

Till sist, varför ska man läsa Motivationsresan?

– Vi är många som har lätt för att komma igång men lika lätt för att sluta. Känner du igen dig i det – ja då är Motivationsresan rätt bok för dig. Här får man följa med på en inspirerande resa där jag på ett snyggt sätt matat boken med grymma tips och lifehacks. Även för den vane motionären tror jag boken kan vara givande, för motivation kan man inte få för mycket av.

Så här tar du personligt världsrekord

Tips från Stephan.

  1. Sätt upp ett mål som är tydligt, t.ex. jag ska Simma Vansbrosimningen, eller jag ska springa milen under timmen.
  2. Målet ska vara kopplat till ett datum, t,ex, är Vansbrosimningen i juli. Eller du ska klara milen under timman innan den första juni. Annars finns det en risk att du skjuter upp träningen gång på gång. Typ ”jag börjar på måndag” och där vill du inte hamna.
  3. Bryt ner det stora målet till delmål och mindre hinder som du måste ta dig förbi för att nå slutmålet. T.ex. jag behöver utveckla min simteknik, och för att utvecklas här skriver du kanske upp dig på en crawlkurs under våren. Och när du har lyckats med delmålen – fira dina framsteg! Klappa dig själv på axeln.
Stephan Wilson, Vansbrosimningen 2018.

Stephan Wilson, Vansbrosimningen 2018. Foto: Mickan Palmqvist