fbpx
  • 20.4° Lufttemperatur
  • 16.9° Västerdalälven
  • 17.1° Vanån

Plan B för cykel utomhus

Det här med cykling är ju roligt… ibland! Nu har jag suttit inne ett bra tag och kört på alla möjliga varianter av cykel. Testcykel, Wattbike och trainer och kanske ett och annat spinningpass har genomförts också.

BloggBörjar längta ut! Med lite tur får man till några MTB pass i lite sol, sen lite regn, eller än värre, SNÖ! Nu är det april, och ja, det heter aprilväder, men en plan B behövs alltid. Plan B lyder – cykelläger i utlandet!

En del hittar till Sydafrika, men det får vänta till december för min del, jag styr tillbaka till Fuerteventura och Las Playitas denna vecka! Hoppas på lååånga cykelpass. Det blåser mycket där och vädret kommer vara lite ostadigt, så regnkläder och lite varmare cykelkläder får följa med.

Sedan måste energi packas med. Skall man cykla långt och ofta som jag tänkt, så skall fettförbränningen få jobba! Då måste vi ha med lite kolhydrater, ja faktiskt! För att fettförbränningen skall fungera optimalt måste man tillföra lite kolhydrater, det sägs ”I kolhydratens låga, brinner fettet”. Alla ni som är rädda för att dricka lite sportdryck eller trycka en gel alternativt en bar på långpasset – tänk om! Se till att klara av träningen i stället, det tjänar vi på i längden!
 
Blogg

Sen kan man alltid ha koll på vad och hur mycket man stoppar i sig!

Ja, det är våra kroppar som gör jobbet som huvudet vill genomföra, ger vi kroppen rätt energi och näring förbättrar vi oddsen! Nu kanske det inte är så lätt att få med sig mums-mums, men banan går bra, smöret får vi nog ta på mackan innan cykelpasset. Ett tips jag fick från en cyklist är att ta med kanelgifflar på cykelpasset. Japp, kanelgifflar, men ha koll på hur många du trycker i dig. Tar du med dig en termos med kaffe, kanske det inte är helt seriöst…

Men till alla er som inte har en plan B, kämpa på inomhus eller ute i kylan! Snart är det även varmare i Sverige.

Vansbrosimningen