fbpx
  • 20.4° Lufttemperatur
  • 16.9° Västerdalälven
  • 17.1° Vanån

Målet är nära för Emma!

Redan 2012 hade Emma Dalman bestämt sig för att göra En Svensk Klassiker, men en skada i foten satte stopp för deltagande den gången. Med facit på hand, var det tur i oturen. Knappt en månad senare lades hon in akut med grav hjärtsvikt och ett hjärta som kunde stanna när som helst. Emma fick ett nytt hjärta. Hon återupptog träningen inför en Svensk Klassiker ett år efter transplantationen. Nu, drygt två år senare är det bara ett lopp kvar som ska bockas av innan hon kan titulera sig ”En Svensk Klassiker”.

Ni kanske minns att vi berättade om Emma Dalman före årets Vansbrosimning? Trots förkylning och rädsla för öppet vatten tränade hon målmedvetet på inför simningen. Emma fick ett nytt hjärta och genom att göra En Svensk Klassiker vill hon uppmärksamma ”MOD” – Mer organdonation, som kämpar för att alla som står på väntelistan för en transplantation ska få ett nytt organ i tid.

Hur går tankarna inför Lidingöloppet?

– Det känns mycket bra inför Lidingöloppet. Lite nervöst ska det vara, men överlag så är jag lugn. Det känns också väldigt konstigt att det är sista grenen i Klassikern, jag har nästan lite separationsångest över att det snart är klart. Det är något som jag har kämpat för länge och nu är det bara tre mil kvar, overkligt!

Hur var din upplevelse från Vansbro?

– Jag älskade Vansbrosimningen! För min del var det enklaste loppet, om man ser till distansen och tiden för genomförande. Sen vet jag att många känner sig obekväma med öppet vatten, det gjorde jag också innan. Jag såg till att jag hann vänja mig vid våtdräkten och vid öppet vatten. Efter bara några gånger var jag inte rädd för att titta under vattnet längre och då kändes det lugnt. Det var ett väldigt bra arrangerat lopp, tydligt hela tiden vart man skulle, oavsett om det gällde parkering, nummerlappar, start och mål. Otroligt många funktionärer – det kändes tryggt och bra när man simmade.

Vi som har följt din blogg och året med klassikern förstår att det inte slutar här.
Vad blir din nästa utmaning?

– Jag har några nya utmaningar på gång, dels håller jag på att utbilda mig till instruktör i Krav Maga (självförsvar utvecklat av israeliska armén) och hoppas vara klar instruktör innan årsskiftet, dels planerar jag att delta i Women’s Health Half Marathon i april 2016, Tjurruset i Karlstad i september 2016 och så funderar jag på Toughest någon gång nästa år – det får nog bli den största utmaningen!

[wp-svg-icons icon=”heart” wrap=”i”] Läs mer om Emma på hennes blogg Heartcore 


Vansbrosimningen_logotypwebbEmmas tips inför och under Vansbrosimningen:

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Se till att simma utomhus tillräckligt mycket så att du vänjer dig vid öppet vatten och vid våtdräkten (du kan även simma i våtdräkt på badhuset, men inget slår utomhussimningen).

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Jag hade ganska lite tid att simträna, så jag valde bort crawl då det skulle tagit för lång tid att lära sig kände jag. Jag tränade in en energisnål bröstsimsteknik istället.

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Ta det lugnt och simma loppet i din takt, var beredd på att det kommer bli lite trångt på vissa ställen.

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Var ute i god tid för att hämta ut startbevis och gå till starten. Det är en ganska lång promenad från evenemangsområdet till starten och man kan lätt bli nervös att man ska komma försent.


En Svensk KlassikerEmma tips inför En Svensk Klassiker:

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Att göra en klassiker är ett otroligt roligt sätt att hålla igång träningen ett helt år. Det är ju också väldigt varierad träning, så när man börjar tröttna på en gren är det dags att börja träna inför nästa – och det blir att man spenderar mycket tid utomhus, vilket ger härligt med energi!

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Det går att klara klassikern även om man inte tränar stenhårt fem-sex dagar i veckan, men ju mer man tränar desto trevligare blir loppen. Lär man sig även en del om sin utrustning blir allt så otroligt mycket lättare, hur man vallar och sköter skidorna, hur man byter däck på cykeln, vilken simmössa och vilka simglasögon som passar just mig och hur man väljer skor utifrån sin löpstil.

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Se till att testa distanserna innan själva loppen. Själv åkte jag Engelbrektsloppet (sex mil) och Skinnarloppet (fem mil) innan Vasaloppet, vilket gjorde att jag hade testat på dels hur det kändes att köra lopp, dels hur kroppen reagerar på lite längre distanser. Så när det var dags för Vasaloppet kände jag igen signalerna från kroppen och kunde hantera smärtan och ansträngningen.

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Vid varje lopp – var ute i god tid! Se till att äta sådant du vet att din mage klarar av (både innan, under och efter), se till att du hinner gå på toa och att du är på plats i tid för uppvärmning etc. Det ska vara kul, roligt och spännande att vara på plats, inte stressigt och panikartat, det förtar hela känslan. Det är en mäktig känsla i alla lopp som du bara måste uppleva!