fbpx
  • 20.4° Lufttemperatur
  • 16.9° Västerdalälven
  • 17.1° Vanån

Klassisk start på klassikern

I år blir det Vasaloppsveckan som startar upp klassikeråret. Jag, Carina Hammarstrand, kommer att ge er sista-minuten-tips och tankar inför klassikerloppen i år!

BloggNu är siktet inställt på målet i Mora! Ett fantastiskt målområde som ger så mycket känslor! Jag har aldrig under min 25 år i Vasaloppsspåren lyckats att ”bara” gå i mål. Det finns så mycket bubblande energi i den målgången så den måste bara upplevas! Eftersom den ger mig så mycket energi väljer jag att göra detta flera gånger under Vasaloppets Vintervecka. Jag startar med Kortvasan på fredag och kör sedan alla loppen fram till Vasaloppet. En helt magisk semestervecka. Jo jag vet… Du behöver inte säja något, men alla har vi våra passioner och detta är min! Förhoppningsvis går jag i mål för 129:e gången i officiella lopp på skidor i Vasaloppsspåren på Vasaloppssöndagen. En dimmig målgång på grund av glädjetårar!

I skrivande stund håller jag på att packa ihop mig på jobbet. En del faktureringar ska göras när jag är borta över månadsslutet. I går och idag har fokus helt varit på att packa ihop för att åka till Mora. Lite lätt träning för att inte tappa tempo. Jag blir jätteseg i min lite skraltiga artroskropp när jag inte tränar alls.

Vi körde ett seedningslopp i Linköping i lördags. Ett ganska jobbigt lopp med mjuka sladdriga spår. Men det gav en väldigt bra känsla i kroppen så jag känner mig taggad! Här kommer lite av min personliga tips. Känn vad som passar in på dig. Vi är ju alla olika!

vansbrosimningenAtt tänka på inför loppet:

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Ta inte paus helt från träning sista veckan.

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Kör träning som du är van vid, korta pass med hög puls.

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Intervall i stakmaskin eller om du är lyckligt lottad och har snö, kör korta intervaller på skidor.

Plocka fram kläderna du ska köra i och gå igenom enligt lager på lager. Dubbelkontrollera att allt är okej med pjäxor och bindningar. Att remmarna till stavarna är okej. Var noga med handtvätt! Eliminera alla smittorisker fram till loppet.

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Sov, sov, sov! Inget nattsudd från nu och fram till loppet.

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Smörj händer och fötter i förebyggande syfte med en kräm utan vatten.

Jag smörjer varje morgon och kväll och har aldrig haft blåsor trots många mil. Jag tycker att en midjeväska med torr mössa och torra handskar är bra att ha. Om det skulle hända något, man går i väggen eller ramlar, så är det guld med torra vantar.


[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Ät inte för mycket på kvällen innan eller till frukost.

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Ät som vanligt och bara saker som du vet att din kropp mår bra av. Ät och drick hellre lite mer tidigare under veckan.

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Håll dig uppdaterad på Vasaloppets hemsida.

När du står och väntar innan start kan det vara skönt att ha något att hålla sig varm i. Jag kan rekommendera stor sopsäck. Värmer och skyddar för vind. Drick på alla kontrollerna under loppet, redan på första. Det har du glädje av i slutet av loppet. Jag dricker gärna buljong som komplement till sportdrycken och blåbärssoppan under långa lopp. Det mättar och ger lite extra salter.

Glöm inte att visa hänsyn under loppet. Håll koll på vad som händer framför dig och byt inte spår utan att se dig för. Det kommer att bli ännu viktigare i år när det blir ett varvlopp med många fler skidåkare på samma plats samtidigt. Ingen vill ju ramla och skada sig eller utrustning så att man måste bryta!


Råd inför loppen

KortVasan och TjejVasan

Det är trångt! Om du vet att du vill satsa på en lite bättre tid så var i god tid och lägg dina skidor långt fram i startfållan. Tänk bara på att du har koll på var du lämnade skidorna för det ser alltid annorlunda ut när man kommer tillbaka. Lägg något färgglatt vid dina skidor. Gäller för alla loppen!

BloggÖppet Spår

Om du vill komma i väg tidigt – måste du vara på plats tidigt. Annars kan du lika gärna vänta och starta lite senare när den värsta rusningen varit. Eftersom tiden startar när du passerar startlinjen så kan man ta det lugnt. Om det är första gången du ska åka så långt och inte har testat backen – ta det lugnt upp! Du vinner inga placeringar på att hetsa. Det är snarare så att du kommer att förlora på att du gjorde av med för mycket energi. När vi kommer upp för backen står det en skylt – högsta punkten. Njut lite extra där även om du haft det tufft upp för backen. Jag brukar fylla på med lite egen dricka där. Nu börjar skidåkningen på riktigt och förhoppningsvis så har vi fina spår. Ett kritiskt parti under loppet brukar vara ”reklambacken” innan Risberg. Många av oss motionärer börjar får slut på bränslet som vi lagrat i musklerna och den lite sega backen gör att man inte orkar trycka ifrån ordentligt. Du kanske tror att du har bakhalt, men det är nu som fettförbränningen ska igång. Stanna till och tugga på något. Samla dina tankar och tänk på din skidteknik så att du trycker i din fästzon ordentligt. Positiva tankar! Jobba på uppåt!

HalvVasan

Det kan vara lite trångt i början. Stressa inte utan håll din egen fart. Det är långt till första riktiga vätskekontrollen, så ta gärna med dig någon egen energi.

StafettVasan

Här är det viktigaste att planera transportlogistiken och att vara ute i god tid. Det är trångt på vägarna och parkeringarna.

Vasaloppet

Tidig morgon! Men helt underbar! Läs på Öppet Spår för det är samma råd. Förutom tidtagningen som startar klockan 08.00 för oss alla. OCH! Håll koll på dina grejer i första backen, här är det trångt och inte mycket till skidåkning. Men den kommer! Så stressa inte!

Jag rekommenderar att du fyller på med energi så snart som möjligt efter målgång för att hjälpa din kropp med återhämtningen. Du vill ju förmodligen träna snart igen.

Jag hoppas att vi alla kommer väl till start och att vi kommer glada till målet. Kom ihåg att le under loppet även när det känns tungt! Jag tror att vi skickar positiva signaler ut till alla celler i kroppen när vi ler. Låt oss skratta mycket under Vasaloppsveckan i år. Jag lovar att jag ska vara en förebild. Så titta efter en helgrön kvinna i sina bästa år så ger vi varandra stora smil. Lycka till!