fbpx
  • 5.6° Lufttemperatur
  • 13.6° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Gästbloggare: Carina Hammarstrand inför Vätternrundan

Efter en härlig cykelvår i Skåne är det dags för examen i Motala!

Jag heter Carina Hammarstrand och kommer att ge er lite sista minuten tips och tankar inför Klassikerloppen i år.

Blogg

Utsikt från Hallandsåsen över Laholmsbukten.

I skrivande stund med 121 cyklade mil i baken så känner jag mig väl förberedd för tre klassiska cykellopp i Motala. I år blir det även en nyhet på Vätternprogrammet. Det erbjuds en MTB-runda på fredagkväll som vi ju inte kan motstå. Men fokus ligger på att genomföra de tre cykelloppen som ingår i de olika Klassikerna, 10 mil till TjejKlassikern, 15 mil till HalvKlassikern och 30 mil till En Svensk Klassiker.

När man är som jag och kör flera olika lopp kan det ganska ofta vara något lopp som jubilerar lite extra. I år är det HalvVättern som rullar för tionde gången och jag blir färdig med min tionde HalvKlassiker i Vansbro. Därför ligger det lite extra säkerhetstänk runt Tjej- och Halvloppen så att det inte ska hända något som kan äventyra mitt tioårsjubileum!

Säkerhet är en av de viktigaste detaljerna att tänka på när du cyklar loppen. Att ha investerat i en bra service av din cykel kan göra stor skillnad. En fräsch hjälm på huvudet och ett friskt och piggt huvud inuti hjälmen. Vad menar jag med det? Jo! Att komma utvilad till start och ha fullt fokus på att cykla. Inga lurar i öronen och full koll på medtrafikanterna så hjälper vi alla varandra att komma säkert från start till mål i Motala!

Blogg

En av dessa underbara cykelturer hemma vid Västersjön.

Tips till er som är flera som ska cykla tillsammans men inte har tränat ihop. Bestäm någon träffpunkt kanske både under loppet och efter. Det kan hända mycket som gör att ni kommer ifrån varandra och då är det bra att ha pratat om detta redan innan.

Ät och drick både på kontrollerna och mellan. När vi cyklar flåsar vi ut en del vätska men känner oss ofta inte törstiga förrän det nästan är försent och orken börjar tryta. Ta för vana att ta en klunk vätska varje halvmil. Om du inte är van vid att dricka i farten kan du passa på att öva de här sista dagarna. Försöka att dricka med vänster hand för att ha höger fri till bakbromsen. Frambromsen på vänster har orsakat mer än en vurpa…

Om du har möjlighet, ta med dig en slang, pump och lite verktyg. Även om du är en sån som jag, som inte lagar punka själv…. så finns det ofta någon annan som kan hjälpa till om du bara har grejerna.

Blogg

Punka…. Tur att man har kompetens med på cykelturen.

Blogg

Punkan fixad, vi drar vidare mot glassen i Ängelholms Hembygdspark!

Klä dig inte i de nya fräcka kläderna som du köper i tältet. Ovana sömmar kan vara väldigt smärtsamma efter några mil. Håll koll på vädret och ta med eller på en tunn vindjacka. Hellre flera tunna lager på kroppen än något stort och tjockt. Det går bra att lämna extra kläderna som inte behövs i kontrollerna och hämta ut efteråt. En bra service!

De här sista dagarna är fokus inte på att träna en massa utan att hålla dig frisk! Sova och äta! Tvätta händerna och undvik för mycket kontakt med virus och ”bacillusker” så ses vi pigga och glada i Motala vid Vätterns strand!

Blogg

Redo för ett cykeläventyr!


Carina Hammarstrand

Carina är leg. fysioterapeut, hälsopedagog och motionsinspiratör. Hon driver företaget Physiochraft i Ängelholm. Carina har arbetat med ortopedisk medicin och rehabilitering, stressrelaterad smärta och hälsoutveckling med livsstilsförändringar. Trivs bäst ute i naturen, lyssna och titta på fåglar.

Läs mer

[wp-svg-icons icon=”facebook-3″ wrap=”i”] [wp-svg-icons icon=”instagram” wrap=”i”] [wp-svg-icons icon=”youtube” wrap=”i”]