fbpx
  • 5.6° Lufttemperatur
  • 13.6° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Ett tips: gör det bara, börja träna

Nytt år med en massa nya möjligheter. Jag själv har ganska lite planerat på tävlingsfronten i år jämfört med tidigare år och det känns faktiskt ganska skönt för stunden. Framförallt om jag jämför med fjolåret då det blev en hel del tävlingar och ganska många ”nya” utmaningar för min del. Vansbroveckan 2016 är riktigt kul att tänka tillbaka på, det var en bra erfarenhet och jag är stolt över att jag faktiskt genomförde veckan som planerat.

Just nu känner jag mig ganska bred på vad jag klarar av att genomföra, jag är liksom inte bäst på någonting men fixar ändå av att tävla i olika grenar och det är ganska kul. Det är faktiskt en riktigt härlig känsla eftersom det gjort att jag i år kan välja och vraka mellan massor av tävlingar, göra de tävlingar som jag tycker bäst om och som varit de roligaste under alla år som jag hållit mig aktiv.

Ni som läst mina inlägg tidigare vet att jag älskar längdskidåkning och simning, därför kommer detta tävlingsår att innebära just mycket skidåkning och simning där starten går med Vasaloppet. Jag har åkt Vasaloppet fem gånger tidigare och då genom Öppet Spår. I år blir det dock ”riktiga” Vasaloppet för första gången vilket jag ser som en liten utmaning för mig. Jag är nästan lite nervös eftersom jag redan satt upp målet att åka i mål på medaljtid, alltså 50% av vinnartiden. Jag startar i led fyra för de som undrar.

Christoffer-Februari-1

De tävlingar som är bestämda och bokade efter Vasaloppet är Vansbro Swimrun och Vanbrosimningen. Jag kommer alltså komma tillbaka till Vansbro och Vansbroveckan där jag känner mig väldigt hemma. Det är så trevligt att vara där, skön stämning med en massa härligt folk och otroligt många roliga tävlingar att välja på.

Till er som inte riktigt vet var ni ska börja och som kanske känner att ni också vill genomföra något av Vansbrosimningens lopp i sommar, ni kanske till och med ska genomföra En Svensk Klassiker, så har jag ett tips: gör det bara, börja träna. Ta er till simhallen och börja simma redan nu. Kan ni inte crawla så finns det massor av kurser att gå på runt om i landet, både nybörjarkurser och mer avancerade kurser. Simning är så mycket roligare när man behärskar det på ett kontrollerat sätt tycker jag, att ha kroppskontroll och veta vad kroppen klarar av.

Ett till tips från mig är att träna styrketräning vid sidan om simningen. Jag skulle säga minst två styrkepass per vecka om man hinner. Mina favoritmaskiner som jag brukar använda är stakmaskinen och roddmaskinen. Jag brukar köra fem minuter på den ena och sedan byta till den andra så att jag hela tiden får rotation på passen. Det blir inte lika långtråkigt och jag kan köra på något hårdare varje gång så jag får någon sekunds vila mellan maskinbytena. Kör totalt 15 minuter stakmaskin och 15 minuter roddmaskin. Sedan brukar jag alltid avsluta med 30 minuter styrketräning för hela kroppen, basövningar men som ändå riktar in sig något mer på axlar, bål och rygg.

Kör hårt allihop!

Christoffer_byline

[wp-svg-icons icon=”instagram” wrap=”i”] [wp-svg-icons icon=”calendar-2″ wrap=”i”] (träningsdagbok)