fbpx
  • 5.6° Lufttemperatur
  • 13.6° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

En Svensk Klassiker med en mental twist

Idriz ”Minnet” Zogaj är grundare och ordförande för Svenska Minnesförbundet. Vid fem tillfällen har han innehaft titeln ”Sveriges bästa minne” och delar med sig av sin syn på mental träning och berättar om sin utmaning ”En Svensk Klassiker med en mental twist” i en längre intervju nedan.

Du har dragit igång något du kallar ”En Svensk Klassiker med en mental twist”.
Kan du berätta lite om det?

VasaEn Svensk Klassiker består av fyra delar som alla är mycket tuffa fysiska utmaningar. Men det saknas något som är en ren mental utmaning. Även om det krävs ”mycket panna”, för att som i mitt fall cykla i 21,5 timmar runt Vättern eller skida i strax över 12 timmar utan att ge upp. Men det är fortfarande inte en ren mental utmaning, inte på det sätt som det skulle kunna vara. Hjärnträning genom minnesträning är en ren mental utmaning. Du lär dig tekniker och sitter sedan i timmar och memorerar kortlekar, binära tal, siffror, ansikten och namn och liknande. Det kan tyckas omöjligt men det var inte heller så lätt att åka Vasaloppet en månad efter att första gången stått på ett par längdskidor. Allt går att lära sig!

Hur föddes iden?

– Idén föddes när jag råkade höra två kollegor prata om en ren mental utmaning som ett komplement till klassiker. Han föreslog fallskärmshoppning eller liknande. Hon svarade att ”Ja, det kanske är jobbigt för mig, men någon annan kan tycka det är jättekul” och eftersökte en mental utmaning som verkligen var en ren prestation. Jag flikade in med om hon inte skulle testa minnesträning. Att komma till en av mina minnestävlingar och försöka klara av något där. Minnesträning handlar om tekniker, alla kan klara av det och ju mer du tränar desto bättre blir du – precis som fysisk idrott, som grenarna i klassiker. Sagt och gjort, Erika Jabler blev först i Sverige att göra en klassiker under ett år och sedan komma till SM i minne och minnas en hel kortlek på 10 minuter, ”En Svensk Klassiker med en mental twist” föddes. Själv ska jag göra en lite tuffare utmaning, nämligen att förutom klassikern som jag tänkt göra i år, även i december under VM i minne i Kina ta en IMM, International Master of Memory. Då ska jag minnas minst tio kortlekar på en timme, minst 1000 siffror på en timme och en hel kortlek på snabbare än två minuter. På träning har jag bara klarat den sista delen så jag har en hel del mental träning att göra under året.
Själva syftet är att lyfta fram mental träning genom hjärnträning. Det är över 32 000 som gjort klassikern som jag förstått det, men bara en, så här långt, som antagit en ren mental utmaning genom att komma till en minnestävling. Det är idag visat i forskning att minnesträning hjälper till att hålla ålderssjukdomar som demens borta. Samt att vi på Minnesförbundet har visionen att detta ska bli en folksport. Så jag som ordförande drog det kortaste (eller längsta?) strået och får göra klassikern för att sprida budskapet och bjuda in alla till vår fantastiska värld.

Kuriosa: svenska rekorden är drygt 26 kortlekar, drygt 2 300 siffror och en kortlek memorerad på 35,55 sekunder, alla av regerande svenske tvåfaldige världsmästaren Jonas von Essen.

Hur kan du dra nytta av ditt minne när du gör loppen i klassikern?

– Jag har varit Sveriges bästa minne fem år och tävlat i sju VM i minne. VM i minne pågår i tre dagar och den första dagen är det en gren som håller på i en och en halv timme, sedan lunch för att avsluta med en gren som håller på i upp till tre timmar! Det är som att springa en halv maraton och sedan Lidingöloppet efter lunch, fast rent mentalt. I den första ska man minnas så många binära tal som möjligt under 30 minuter och sedan återge dem under en timme. Efter lunch är det siffror i en timme som sedan skall återges i två timmar. Både memoreringsdelen och när man ska återge dem är lika mentalt krävande, så man är helt slut efteråt och det är tufft att veta att två dagars tävlande återstår. Det är alltså lätt att förstå att jag inte har några problem med att vara koncentrerad under en längre period. Något som verkligen behövs i klassikern.

Hur ser mental träning ut för dig?

– När jag gymmar och värmer upp på cykel så brukar jag spela min app ”Zogaj Memo Gym”. Då kör jag spelvarianten ”Chan play” där man ser bilder falla uppifrån och ner och man får bara se dem en gång under cirka 1,8 sekunder. Efteråt ska man klicka på dem i samma ordning som de föll. Jag brukar köra 60 bilder och det tar ca 6-10 minuter att spela igenom. När jag gjort det några gånger så är jag lagom varm för den övriga träningen med. Det mentala fokusen gör också att jag kan öka tempot utan att märka av det, kroppen jobbar för sig och hjärnan för sig.
Hemma gör jag minnesövningar helt enkelt. Samma som de grenar vi tävlar i. Jag memorerar kortlekar, siffror, binära tal, abstrakta bilder, ansikten kopplade till namn. På olika tider och ca en timme varje gång. Det finns idag många bra sidor på nätet där man kan träna. Där kan man också se världens bästa resultat och på så vis motiveras mer.

Det pratas ofta om att idrottsmän tränar sin mentala förmåga, finns det olika
slags former av mental träning?

– Ja, det kan man säga. Egentligen syftar all mental träning till att kunna hålla fokus på det man gör och således göra det mycket bättre. En form av vanlig och känd träning är genom meditation för att ”få kontroll” på sina tankar och sin mentala förmåga. Eller så kan man göra som vi, låta hjärnan vara fullt engagerad i att memorera saker vilket kräver mycket hög koncentration och är som meditation när du hittar ett bra flöde. Det är faktiskt extremt bra mental träning och väldigt lätt att öka sin förmåga snabbt. Därför jobbar jag också med elitidrottare och lär dem fler sätt att öka sin mentala prestation avsevärt. Jag tränar även barn med koncentrationssvårigheter, personer som har råkat ut för olika hjärnskador och äldre. Mina adepter är från 3 till 93 år gamla.

Hur ofta behöver man träna och hur gör man?

Det är precis som fysisk idrott, man behöver träna ett par gånger i veckan för att hålla sig i form. I början för att komma in i det är dock 3-4 ggr i veckan att föredra. Den största fördelen med vår träning är att den inte alls klingar av lika snabbt som fysisk träning. Har du en gång ökat din förmåga så sitter nivån kvar, även efter ett långt uppehåll. Jag slutade tävla 2012 men var ändå med som tävlande förbundskapten i VM 2014 när vi vann guld med landslaget och slog två personliga rekord. I praktiken får man först lära sig hur de aktiva minnesteknikerna fungerar. Sedan får man sätta bra mål och slutligen genom rätt träning nå dem. Det är precis som att sätta ett fysiskt mål. Man kan träna i intervaller, memorera så mycket som möjligt under en minut exempelvis eller långdistans, sitta i upp till en timme och memorera osv. Det tar ca 3-6 månader att få teknikerna att sitta flytande. Efter det är man bra och kan börja öka tempot på riktigt och maxa. Alla blir oerhört förvånade och fascinerade över sin egen förmåga och att de hade denna ”inneboende dolda talang” som ingen i skolan har lärt dem att de har. För de vi gör är exakt samma som att träna studieteknik – fast gymvarianten av det. Det är också av denna anledning Minnesförbundet vill att det ska bli en del av skolsystemet, precis som vi har gymnastik.

VM-lag

När vet man att man är klar med sin mentala träning?

– När vet man att man är klar med sin fysiska träning? Man blir aldrig klar. Man kan alltid träna och bli lite bättre samtidigt som träningen i sig är bra. Den största fördelen med denna form av träning är att man inte tappar något efter ett långt uppehåll. Det handlar i början mycket om att tänka lite annorlunda och att det ska sitta naturligt. Man kan sedan använda detta i sin vardag och minnas shoppinglistor, folks telefonnummer etc. Eller i sin mentala träning genom att ett par ggr i veckan memorera olika saker på tid. Gärna i 30-60 minuter.

Är det något man bör tänka på innan man startar sin mentala träning?

– Nej, det är det inte. Man kan börja med att låna min bok på Biblioteket direkt efter att ha läst detta, Minnets ABC, läsa och börja träna. Den finns som e-bok så det är verkligen bara att låna den. Efteråt kommer man undra varför man inte gjort detta tidigare. Sedan är det bara att komma till någon av mina tävlingar och försöka memorera en kortlek. Klarar man det samma år som man gjort klassikern, ja då har man klarat en ”En Svensk Klassiker med en mental twist”. Visionen, målbilden som alla idrottare ska ha, är att det är lika många som vill göra detta som de som åker Vasaloppet eller cyklar Vätternrundan och liknande. Och jag lovar att alla som gjort klassikern, alla drygt 32 000, klarar av att memorera en kortlek. Om de inte gör det så lovar jag att äta upp en kortlek på 10 minuter. Det är samma belastning för kroppen som att jobba 5 kilometer. Man kommer förstå det när man gjort det. Kör så hjärncellerna ryker, som jag brukar säga!

Idriz ”Minnet” Zogaj

  • Grundare och ordförande för Svenska Minnesförbundet.
  • Tävlande förbundskapten för Svenska Minneslandslaget som 2014 vann VM guld och sopade banan genom att ta hela 8 av 11 guld i VM i Kina.
  • Sveriges bästa minne 2004-2008.
  • Författare till Minnets ABC och barnboksserien ”Minnessagor” som utgivits i tre volymer om Addi som lär sig minnestekniker i olika situationer.
  • Medgrundare till Remente som nyligen släppt sin app och är en mental, digital coach för att sätta mål och nå dem.
  • Apputvecklare har bland annat tagit fram appen Zogaj Memo Gym som finns för både Android och iOS samt BrainFight som finns för iOS.

Läs mer:

Zogaj.se
App
Minnesförbundet