fbpx
  • 5.6° Lufttemperatur
  • 13.6° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Då går vi igång igen!

BloggVansbrovinsten ligger fortfarande i minnet och det blev till slut en rafflande uppgörelse i Head Open Water Trophy mellan mig och Malin Jonsson från Jönköping. Jag simmade Riddarfjärden i Stockholm den 21 augusti och sedan tog jag tåget ner till Göteborg för att simma finalen i Göteborgssimmet den 22 augusti (8 200 meter på två dagar). Vi låg på nästan samma poäng, jag och Malin, så den som vann i Göteborg skulle vinna totalen i Head Open Water Trophy. Jag försökte skaka av mig Malin under första varvet, men då vi simmade 5000m och jag aldrig gjort det så insåg jag att jag öppnade lite för hårt på det första varvet. Malin fanns dessutom precis bakom mig, så på varv två fick hon dra mig istället. Det blev en spurt de sista 100 metrarna, lite likt det som hände i Vansbro mellan mig och Annie Thorén.

En fin sommar för mig och första säsongen jag testar Öppet Vatten istället för Triathlon, men nu befinner vi oss i september och det är dags att sätta igång träningen. Jag väntar på en fotoperation så för min del handlar allt om simning, en del MTB (man kan ju inte låta bli att bli inspirerad av Jenny Rissveds OS- Guld) och styrketräning. Jag kommer jobba vidare med hälsa i P4 Dalarna Sveriges Radio, där skall jag göra mitt yttersta för att peppa Dalfolket till rörelse i vår vardag.

BloggJag ser att en del fortfarande simmar lite ute i våra sjöar, men jag har nu dragit mig in till bassängen och bastun på Lugnet. Jag försöker hitta en rutin tidigt och då blir det oftast träning innan jobbet. Jag är en morgonmänniska och går ganska lätt upp vid 05:30, det innebär simning vid 6.15 med Falu SS masters eller Dala Sports Academy på tisdagar och torsdagar. Perfekt att träna med andra då får man in det sociala också. En termos med kaffe kan få följa med i ryggsäcken och har man inte för bråttom efter träningen så kanske någon hinner dricka lite kaffe och växla några ord. Det är underskattat att ta det lugnt efter att man tagit i!!

Motivationen inför höstens träning handlar om gemenskap och kanske någon mätbar detalj. Jag kommer under veckan simma 400 frisim och ta tid- detta blir min referens. Sedan simmar jag 400 frisim ca en gång i månaden för att kunna jämföra lite och se om jag tränar för att bibehålla formen, eller utveckla mig. Det är bra om jag kan simma 400-ingen under samma förutsättningar, alltså, jag har ätit likadan frukost, jag simmar på samma klockslag på dagen osv. Jag försöker simma den tidigt på morgonen efter en kopp välling.

För att hålla motivationen ytterligare letar jag upp någon masterstävling jag kan köra, jag älskar att tävla, och det är trevligt att komma iväg och träffa likasinnade. Det gäller att hitta motivationen, speciellt i november då det är bra mörkt!
Vansbrosimningen

 [wp-svg-icons icon=”twitter-3″ wrap=”i”]