Var förberedd i både kropp och knopp

Skriven av Vansbrosimningen Vansbrosimningen | 0 kommentarer

Det här är del 3 av 3 i vår artikelserie om vattenrädsla.

Att vara så rädd för vatten att man blir begränsad i sin vardag och inte klarar av det man vill göra är ett problem som många människor har. I den här artikelserien i tre delar kommer KBT-terapeuten Anna Knuts att förklara vad hydrofobi (vattenrädsla) är, hur man kan träna på att hantera sin rädsla och i den sista delen kommer hon att ge tips och råd till dig som tycker vatten är obehagligt men ändå vill simma Vansbrosimningen.

Nu är vi framme vid den tredje och sista delen i vår artikelserie om vattenrädsla. Med knappt en månad kvar till Vansbrosimningen handlar det om de sista förberedelserna och hur du hittar den rätta känslan när du står vid starten.

Vilket är ditt mål?

Innan du är på plats i Vansbro är det viktigt att du har klart för dig vad du har för mål. Varför ska du simma? Är det för att motivera dig till att träna, att ha en kul upplevelse tillsammans med dina kompisar eller att klara av en bra tid?

– Försök att se loppet som en positiv och rolig händelse och utgå alltid från dig själv. Fråga dig vilket mål du ska ha. Handlar det om att övervinna rädsla och att du ska klara av det och må bra? Är prestationen det viktigaste eller är det resan dit som betyder mest? Reflektera en stund med dig själv, vilken är din anledning till att delta i Vansbrosimningen? Säger Anna Knuts.

Belöna dig själv med positiva tankar

Dagarna innan loppet är det viktigt att du förbereder dig. Försök att hitta en kropp som är avslappnad och nöjd genom att äta och sova ordentligt. Ha god tid på dig innan loppet och var förberedd både i kropp och knopp. Njut av din simning och ha kul.

– Försök att öppna dina sinnen och njut av den underbara naturen, lyssna och se på alla trevliga simmare, funktionärer och publik. Var tacksam över att du har en kropp som fungerar och att du lever i ett land som ger dig förutsättningar att simma, säger Anna Knuts och fortsätter.

– Fyll dig själv med positiva tankar och dela gärna upp loppet i etapper, tänk 100 meter åt gången eller ta sikte på olika platser du ska passera. Kom ihåg att belöna dig själv efter loppet med positiva tankar och tänk på att utgå från dig själv och din prestation, lycka till!Anna Knuts Utveckling och Hälsa

Anna Knuts är Leg. Sjuksköterska samt KBT-terapeut och Mindfulnessinstruktör. Anna har arbetat med psykisk ohälsa i 30 år och driver idag företaget ”Anna Knuts utveckling och hälsa”.
Genom företaget hjälper hon bland annat olika organisationer med bemanning och tar emot privatpersoner för samtal och handledning. Läs mer om Anna och hennes verksamhet på knutsutveckling.se


Dela


Kategorier


Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *