Våtdräkten

Våtdräkten

Skriven av Åsa Annerstedt Åsa Annerstedt | 0 kommentarer

Under Vansbroveckan finns det flera roliga utmaningar att välja mellan, eller varför inte köra alla som Christoffer Hansson gjorde 2016. I det här blogginlägget tänkte jag skriva lite om våtdräkten eftersom den är betydelsefull i många av utmaningarna.Åsa-april-2017-1

Det är viktigt att man i god tid, som nu i april/maj börjar testa olika våtdräkter för att hitta rätt. Vad är ändamålet? Ska du köra Vansbrosimningen, triathlon eller Swimrun till exempel? Kan du crawla hela sträckan eller tänker du simma bröstsim hela eller delar av sträckan?

Om vi börjar med simningen så ska dräkten vara långärmad och långbent om du kan crawla hela sträckan. Ska du simma bröstsim så ska den

klippas ovan knäna så du kan röra på benen i bröstbentaget. Den ska sitta bra runt halsen/nacken och vara lite tunnare runt axeln så du kan röra dig i simningen

För triathlon kan dräkten vara samma som i öppet vatten, men tipset här är att träna på att få av den snabbt!

I Swimrun ska man tänka på löpningen också, så ta gärna korta ben, antingen om du klipper av benen på en gammal dräkt eller köper en ny swimrundräkt. En swimrundräkt ska vara praktisk, så kolla hur den går att öppna upp så du kan göra det när du springer. En del dräkter har Åsa-april-2017-5dragkedja både fram och bak vilket kan vara smidigt, men det smartaste är att ha dragkedjan framtill så du kan justera på egen hand, dragkedjan bak kan vara svår och man behöver ofta lite hjälp från lagkamraten.

Det går givetvis att investera i en bra swimrundräkt och simma öppet vatten i den också, beroende på vad målsättningen är. Våtdräkter är dyra och det bästa är att hitta en som fungerar på flera event om man är motionär.

Tänk på att prova olika modeller, men också olika märken om du kan. Dräkterna är lite olika och utvecklas hela tiden. Gå inte alltid på de dyraste och mest kända märkena.

Övrig utrustning är simglasögon, välj ett par där du kan justera näsbryggan så du får rätt passform. Tvätta glasögonen med lite tandkräm eller diskmedel kvällen innan race så immar de lite mindre, är glasögonen helt nya så behövs inte detta så de är imfria i början.Åsa-april-2017-2

Är det kallt så kan du köra med dubbla badmössor, eller neoprenhuva.

Tänker du tävla med paddlar i Swimrun så ska du träna med paddlar, då börjar du nu i bassäng med korta distanser och öka succesivt så du inte drar på dig axelskador i sommar! Det är tyngre att simma med paddlar och det går fortare så länge man orkar accelerera genom draget, men när man blir trött och inte orkar det så kommer man simma långsammare.

Träna klokt och ha en bra Påsk!

Åsa-april-2017-4

 

AsaAnnerstedt_byline

   

 


Dela


Kategorier


Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *