Träna men kom ihåg att njuta lite också

Träna men kom ihåg att njuta lite också

Skriven av Vansbrosimningen Vansbrosimningen | 0 kommentarer

När jag scrollade igenom mitt instagram-flöde (mellbergwellness) såg jag att det var exakt ett år sedan min våtdräkt anlände hem. 29 maj testade jag den för första gången i sjön och där blev jag frälst kan man säga. Inte av själva våtdräkten men av att simma i öppet vatten. Visst, det är superskönt att kliva ner i en bassäng, ha tillgång till bubbelpool efter passet och kunna njuta i duschen och att allt detta finns under samma tak. Men känslan av att kasta sig i en uppfriskande och spegelblank sjö är ju rätt svårslagen ändå. Det är till och med härligt att simma i regn tro det eller ej. Och alla vi som startade lite senare på Vansbrosimningen i fjol fick ju även uppleva att simma i åska och hagel, det var spännande.

bild 1 april

Simningen är lite som löpningen, ganska enkel och kräver inte så mycket utrustning. Till en början kändes det lite överflödigt att ha våtdräkt för ”jag är ju ingen badkruka” men jag fick ge mig på den fronten. Det är skönt och faktum är att den gör så att du flyter lite lättare och allt gratis man kan få är ju ett plus. Dock är det ju en smärre pina för kroppen när det stötvis kommer in kallt vatten innanför vårdräkten. Det kan ha att göra med att min våtdräkt är något stor för mig så jag skulle egentligen behöva köpa mig en ny.

bild 2 april

Jag är ju ingen proffssimmare direkt utan kallar mig gärna för amatör. Tanterna simmar ju för tusan fortare bröstsim än vad jag crawlar i badhuset, får slipa på tekniken. Visst är det roligt att pressa sig och slå tider men det är inte det som jag fokuserar på just nu. Förr var det så och jag har alltid varit ”en duktig flicka” men idag får jag ut tusen gånger mer om jag fokuserar på själva upplevelsen istället för prestationen. Jag tror det är många som är rädda för att anmäla sig till lopp för de är rädda att misslyckas och jag förstår er. Sedan jag bestämde mig för att sluta fokusera allt för mycket på prestation och tider har min träning blivit roligare, mina tävlingsnerver har försvunnit och känslan efteråt är skön. Jag blir inte imponerad av de människor som ska ta sig an ett lopp utan att träna. Det är idiotiskt och som gjort för skador och tristess. Jag har varit dåligt tränad till Göteborgsvarvet ett år och det var mitt värsta lopp någonsin, det var bara mitt pannben som fick mig över mållinjen men efteråt kunde jag inte springa på ett halvår p.g.a. överansträngt knä = idioti. Så träningen är viktig inför ett lopp men det behöver inte betyda att du måste ägna all din lediga tid åt den. Det tar mycket tid men se då till att kombinera den med annat, som tipset jag tänker avsluta detta inlägget med!

bild 3 april

Förbered en riktigt god frukost, brygg en kanna kaffe och häll på termos och packa ner det plus en filt i en väska. Packa även ner schampo och varma kläder. Simma ditt planerade pass i sjön. Efteråt tvättar du dig i sjön, här är det ju skönast att vara naken men du får avgöra själv om det är lämpligt. Jag har inga problem med trängsel eftersom jag är morgonpigg och gärna simmar tidigt. I vilket fall, klä på dig dina kläder och sätt dig någonstans där det känns bra. Har du tur så är det sol och det höjer ju upplevelsen lite extra, men att sitta under ett träd i duggregn är inte så tokigt det heller. Njut av din frukost och din vy, ta in känslan i kroppen av att tränat och ”duschat” och hur gott din frukost (kvällsmat) smakar. Åh, nu längtar jag efter premiärdoppet i sjön. Kram

bild 4 april


Dela


Kategorier


Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *