I sommar ska jag springa snabbare

I sommar ska jag springa snabbare

Skriven av Christoffer Hansson Christoffer Hansson,Vansbrosimningen | 0 kommentarer

Sommaren närmar sig verkligen med stormsteg. Jag har till och med fått plocka fram robotgräsklipparen och då känns det verkligen som sommar.

Det är säkert många av er som jagar mil på cykeln för snart är det dags för Vätternrundan, särskilt för er som ska genomföra En Svensk Klassiker. Även fast jag inte gör En Svensk Klassiker i år så vet jag ändå hur tankarna går och hur känslan är inför detta magiska lopp. Jag vet hur tankarna går runt träningen och att just nu försöka hinna cykla så många mil man bara kan och hinner.

Vi är inne i maj månad och Vansbrosimningens vecka är snart här. Ni som cyklar och har siktet på Vätternrundan, glöm för guds skull inte bort att simma också. Vi andra som har siktet på simningen ska självklart bara fortsätta simma. Snart kan vi till och med börja simma utomhus. För mig har det blivit väldigt lite simning men desto mer av det som jag är sämst på. Skrev i mitt förra blogginlägg att jag skulle dela med mig av mitt träningsupplägg. Efter att jag skrev det bestämde jag mig för att ta tag i det som jag känner mig sämst på men som jag måste vara bättre på om Sommarens alla Swimruns ska kunna genomföras rättvist. Simningen hanterar jag väldigt bra tycker jag men löpningen däremot är katastrof. Eller har i alla fall varit.

Nu har jag tagit tag i min löpning och gör ett seriöst försök att bli mycket bättre. Eftersom jag tidigare känt mig sämst när det kommer sig till löpningen så har jag haft lätt för att strunta i den träningen. Har mer kört den träningen som ett ont måste och då bara kört det som ”mellanmjölksträning”. Bara dragit ut och sprungit i ett lagom tempo utan att ha en enda tanke om att kanske träna löpning på ett mer strukturerat sätt för att en dag kanske känna mig hyffsat duktig på det. Som ni alla vet är det en hel del löpning i swimrun och det är där man kan hämta in en hel del tid. Därför kör jag nu denna hårda satsning på det och därför har min simning kommit lite på sidan av.

Jag har fått hjälp av min lillebror Nicklas och min kompis Johan, @gnistans, med att planera min löpträning. Mitt upplägg just nu är att jag ska köra minst ett pass backintervaller per vecka för att få spänst och styrka i benen. Vilket även kommer göra mig mer mjölksyretålig. Minst ett distanspass per vecka som jag kommer försöka öka på med 5 minuter eller 1 kilometer per vecka. Distanspasset ska självklart köras i distansfart. Mellan dessa två löppassen försöker jag få in minst ett varierande pass med löpstyrka och löpteknik. Mellan all denna löpträning är tanken att jag ska hinna simma, cykla och träna med mina skigrip. Just nu är jag under uppstart av detta men jag kämpar på. Min motivation är i alla fall tillbaka på riktigt igen och det är jag glad över.

Håll gärna lite extra utkik på min instagram @livsstilmedhansson nu under maj månad. Jag kommer nämligen inom kort att köra en tävling där ni kommer ha chansen att vinna bland annat en startplats till Vansbrosimningen. Håll till godo och kör hårt.

  (träningsdagbok)


Dela



Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *