Rädd, räddare, ångest

Rädd, räddare, ångest

Skriven av Vansbrosimningen Vansbrosimningen | 0 kommentarer

Det här är del 1 av 3 i vår artikelserie om vattenrädsla.

 Att vara så rädd för vatten att man blir begränsad i sin vardag och inte klarar av det man vill göra är ett problem som många människor har. I den här artikelserien i tre delar kommer Leg. Sjuksköterska Anna Knuts att förklara vad hydrofobi (vattenrädsla) är, hur man kan träna på att hantera sin rädsla och i den sista delen kommer hon att ge tips och råd till dig som tycker vatten är obehagligt men ändå vill simma Vansbrosimningen.

Hej Anna, kan du förklara vad hydrofobi (vattenrädsla) är för något?

– Rädsla är en evolutionär process som får oss att överleva. Den är till för att vi ska hantera hot och faror men det händer att rädslan blir irrationell och begränsande och då blir den ett problem och vidare en fobi. En fobi är alltså en rädsla som blivit så stor att den inte går att kontrollera.

Anna förklarar att det finns olika grader av vattenrädsla, det finns människor som är rädda för att ha huvudet under vatten och det finns de som är rädda för att doppa sina fötter i vattnet. Även att titta på bilder eller se på film kan skapa rädsla. Ursprunget till rädslan handlar många gånger om att man som barn blivit utsatt för någon jobbig händelse kopplad till vatten eller att ens föräldrar fört över rädslan.

– Många barn utvecklar en rädsla för någonting eftersom deras föräldrar är rädda för samma sak. Det kan vara så att en förälder som är rädd för vatten hindrar sina barn från att utforska vattnet och i förlängningen blir barnen också rädda, säger Anna och fortsätter:

– Många vuxna skäms över sin rädsla och väljer att inte utsätta sig för vatten. De utvecklar ett undvikande beteende och vill till sist inte ens prata om det.

Anna-Knuts-9Nyckeln till att få bukt med sin rädsla handlar först och främst om att identifiera sin rädsla, för många handlar det om djupet, mörkret, det okända och att inte kunna fly från situationen men det varierar naturligtvis från person till person. I nästa artikel ger Anna tips på hur man kan träna på att hantera sin rädsla.

Anna Knuts är Leg. Sjuksköterska samt KBT-terapeut och Mindfulnessinstruktör. Anna har arbetat med psykisk ohälsa i 30 år och driver idag företaget ”Anna Knuts utveckling och hälsa”. Genom företaget hjälper hon bland annat olika organisationer med bemanning och tar emot privatpersoner för samtal och handledning. Läs mer om Anna och hennes verksamhet på knutsutveckling.se


Dela


Kategorier


Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *