fbpx
  • 5.6° Lufttemperatur
  • 13.6° Västerdalälven
  • 19.5° Vanån

Alla kan på sitt sätt!

Nu när det är mörkt när man åker till och från jobbet är det svårt att motivera sig till träning. Att vara utomhus är som att bädda in sig i en fuktig filt. Mörkret inbjuder inte till utomhusaktiviteter direkt. Men dom kvällar jag inte hinner ta mig till badhuset för att simma – tänker jag alltid – bästa träningen är den som blir av.

Ibland hinner jag endast ta en rask promenad, och det är bättre än ingenting och nu i mörkret kan man svinga armarna i rask takt för att få upp pulsen. Ingen lägger märke till det i mörkret – man är lite anonym. Stavgång är också bra. Spontant går jag på spinning när jag känner för det. En del gillar att ha fasta tider för att få träningen gjord. Jag har haft det så, men ibland när man inte kommer iväg till ett inbokat pass känner man sig så besviken.

Därför försöker jag känna efter lite – vad känner jag för idag. Den träningen blir bäst. 13 nov

Att göra ”En Svensk Klassiker” innebär ju träning inom olika grenar. Att träna är inte viktigast för mig – utan rörelse. Man rör på sig när man cyklar eller går till jobbet till affären o.s.v. Försök få in rörelse i vardagen är ett sätt att få det gratis och att spara tid. Räfsa löv och gräsklippning är också motion. Att hålla igång är det viktigaste. Man spar en del i bensinpengar och naturen är säkert glad ur miljösynpunkt.

När ett delmoment närmar sig, så lägger jag mest energi på den grenen. Är det Vasaloppet som närmar sig så är det givetvis skidåkning som prioriteras. Natursnö är att föredra, försöker åka så ofta snö finns, för alla vet ju hur fort den smälter bort. Har man tillgång till rullskidor och känner att balansen finns så är det bara att rulla på men tänk på hjälm och reflexväst! Även en stakmaskin på gym går utmärkt. Har du en snodd som går att fästa i dörr eller trapp, kan vara läge att ta fram den och dra sig i form, bra även inför simningen!

Ni som har barn/barnbarn – ta med dom när det är ljust ute. Dom kan cykla bredvid när ni löper på gångbanor eller småvägar/stigar. Eller varför inte ta med maken/sambon eller en kompis. Mycket av träningen blir roligare när man är två eller fler.

Ikväll blir det lite simning och sedan vattengympa tillsammans med både gammal och ung. Varmt och skönt är det i alla fall i badhuset.

Kämpa på med era aktiviteter och lycka till!

Mariana_bloggbyline